Ézs.63:15-19, 64:1a
Tekints alá az égből, és nézz le szentséged és dicsőséged hajlékából! Hol van buzgó szerelmed és
hatalmad? Szívednek dobogása és irgalmad megtartóztatják magokat én tőlem! Hiszen Te vagy
Atyánk, hiszen Ábrahám nem tud minket, és Izráel nem ismer minket, Te, Uram, vagy a mi Atyánk,
megváltónk, ez neved öröktől fogva. Miért engedél eltévelyedni minket útaidról, oh Uram! miért
keményítéd meg szívünket, hogy ne féljünk tégedet? Térj meg szolgáidért, örökséged
nemzetségeiért! Kevés ideig bírta szentségednek népe földét, ellenségink megtapodták szent
helyedet. Olyanok lettünk, mint akiken eleitől fogva nem uralkodtál, akik felett nem neveztetett
neved.
Oh, vajha megszakasztanád az egeket és leszállnál,
Bev. Az ember gyakran kerül érzelmi válságba, találja kilátástalannak a helyzetét, aminek az oka
leggyakrabban a természetében rejlik, mert pl. nem tudja megbecsülni azt, amit kapott, ezért sokszor
van hiányérzete és kerül érzelmi válságba. Ebben a felolvasott igében is erről van szó. A kérdésekből
és kijelentésekből arra lehet következtetni, hogy nincsenek tisztában a helyzetükkel, valami
akadályozza őket a tisztánlátásban. Ez a prófécia, előre vetíti Ézsiás Isten népének egy jövőbeni
állapotát, hogy felkészülhessenek rá, amikor bekövetkezik. Ez 100 év múlva a Babilóniai fogság lesz.
Ma is figyelmeztetve van az ember ezen igék által, mert szellemileg, jelenleg is egy babilóniaihoz
hasonló fogságban él a romlott természete a csalárd szíve és a megsötétedett gondolkodása miatt.
Nem veszi számításba, hogy meg van váltva, hogy élő Isten van a mennyben, aki várja és a
figyelmeztetést is kegyelemből támaszként adja, hogy fel tudjon készülni mindenki a
megpróbáltatásokra. Ezt korábban a próféták által tette, ma pedig a Szent Szellem által, aki
bizonyságot tesz az Atyáról, az Úr Jézusról és a Biblia kijelentéseiről.
1. Hibás keresése „Hol van féltő szereteted és hatalmad?”
Szokása az embereknek, hogy amikor baj éri őket, keresik az okokat és rendszerint másokban találják,
vagy Istenben. Ez nem csak manapság van így, mindig is így volt. Elég Ádámra gondolnunk, aki a
bukásának okát nem csak megtalálta Évában, hanem rögtön mutogatott is rá. Az is lehet, hogy igaza
volt abban a helyzetben, de semmiképpen sem Isten előtt. Ő a szíveket vizsgálja és ott nincs helye a
másikra mutogatásnak.
A zsidók gyakran megtapasztalták Isten népeként az Ő jelenlétét, segítő erejét és most azt
kifogásolják, hogy nincs jelen. Azt kérdezik, hogy „hol van féltő szereteted és hatalmad?” Mintha
ezek hiánya lenne az oka annak, hogy bajba kerültek. Valóban leigázták őket, a templomot
lerombolták, Jeruzsálemet szintén lerombolták és még szét is szórták őket a birodalom területén.
Kicsúszott lábuk alól a talaj, hasonlók lettek a mai hajléktalanokhoz. Lehet, hogy kaptak életteret
ahová telepítették őket, mégis hontalannak érezték magukat. Az idézett kérdésben benne van, hogy
Isten feltételezett távolmaradása oka a kialakult helyzetnek.
Mint a mai hajléktalanok, akik rendszerint vádolnak mindent és mindenkit a nyomorúságukért. A
rendszert, a kormányt, a szociális hálót, a korábbi munkáltatót, a családot, Istent stb., és közben nem
veszik észre, vagy nem fogadják el a segítő kezet.
Izrael számára jelen volt Isten féltő szeretete és hatalma is. Ugyanabban a birodalomban volt hasonló
helyzetben Dániel a három társával együtt, akik életében megvalósult mindaz, amit a többi zsidó
ember hiányolt. Dánielék vegetáriánus koszton élése, a király álmának megfejtése, a tüzes
kemencéből való szabadulásuk mind arról tesznek bizonyságot, hogy Isten féltő szeretete jelen volt a
babilóniai fogságban, csak azok, akik nem keresték hűségükkel az Ő személyét, azok nem látták.
Jelen volt az Ő hatalma is, amit megmutatott Isten pl. Nabukodonozor állati sorba küldésével és
felemeltetésével. Nem lehetett nem észrevenni annak, aki kereste Isten jelenlétét.
Isten féltő szeretetének és hatalmának jelenléte ma is csak azok számára érzékelhető, akik Dávid
királyhoz hasonlóan keresik Őt nem csak akkor, amikor már baj van, hanem akkor is, amikor szól a
figyelmeztető kürt hangja, ami jelzi a veszély közeledtét.
„Isten! én Istenem vagy te, jó reggel kereslek téged; téged szomjúhoz lelkem, téged sóvárog testem a
kiaszott, elepedt földön, amelynek nincs vize; Hogy láthassalak téged a szent helyen, szemlélvén a te